Firma Gumstal jest wiodącym producentem rolek gumowo-metalowych i metalowych (żeliwnych) do maszyn rolniczych, ale także dla innych gałęzi przemysłu. Produkujemy ponad sto tysięcy rolek rocznie, które w większej części są eksportowane na rynki Europy Zachodniej.
Wieloletnie doświadczenie i wysoka jakość produkcji zaowocowały dużą popularnością naszych wyrobów, dlatego są montowane w nowych maszynach wielu producentów z branży rolniczej w całej Europie. Dotyczy to przede wszystkim kombajnów i kopaczek do ziemniaków, buraków cukrowych i warzyw, ale także innych maszyn korzystających z przenośników taśmowych i prętowych.Oferujemy również nasze rolki jako części zamienne do wszystkich maszyn rolniczych znajdujących się na rynku.
Rolki naszej produkcji spełniają 3 zasadnicze funkcje dla taśm:
- • podpierającą (nośną)
- • zwrotną (napinającą)
- • napędową
Ogólny stosowany przez nas podział to rolki:
- • gumowe lub gumowo-metalowe (RR)
- • metalowe - żeliwne (GR)
W rolkach „RR”- gumowych stosujemy mieszanki gumowe własnej produkcji o wysokich wskaźnikach odporności na ścieranie oraz czynniki atmosferyczne.
Występują one z kołnierzem (F) lub bez kołnierza (Z).
Ważnymi elementami określającymi rolkę są średnica oraz szerokość łoża (L), na którym pracuje przenośnik.
Rolki podpierające i napinające mają wmontowane łożyska na których osadzony jest sworzeń (oś) z wystającym gwintem (M).Alternatywą jest osadzenie na łożyskach tulejki przelotowej (BD) (BN) (BT).Tulejka (wał pusty) pozwala na bardziej wszechstronne montowanie tej samej rolki, ponieważ w tulejkę można wprowadzić śrubę M16 dla (BD i BN) lub M20 dla (BT) o dowolnej długości dobranej do miejsca montażu rolki.
W celu zabezpieczenia łożysk przed pyłem stosujemy różne typy uszczelnień co wydłuża żywotność rolki. Typowe i najbardziej powszechne uszczelnienia to „zimeringi” (OK), ale stosujemy także kapy metalowe (KM) oraz metalowe uszczelnienia labiryntowe (LR).
Rolki ze sworzniem posiadają cechy ułatwiające ich montaż na maszynie poprzez skontrowanie dokręcanej nakrętki i są to:
Rolki pracujące w cięższych warunkach mogą mieć doprowadzone dodatkowe smarowanie łożysk poprzez kanały w sworzniu zakończone smarowniczką. (VN)
Rolki napędowe są zakładane bezpośrednio na oś napędową, dlatego posiadają otwór (GB) ze specjalnym wcięciem pod klin (SP) aby zapobiec przekręcaniu się rolki na osi. Dodatkowo z boku może znajdować się gwintowany otwór na śrubę kontrującą do klina (SB). Poniżej przestawiamy uniwersalny sposób pomiaru i opisu rolki oraz wyjaśnienia do symboli opisujących jej cechy: